Perfectionarea invatamantului electric medical

Program interdisciplinar de studii universitare

Proiect de restructurare educationala CNFIS-II, Tema 89, 1998-2001

 

Programul educational de inginerie biomedicala, in curs de implementare la Facultatea de Electrotehnica, Universitatea POLITEHNICA din Bucuresti, este motivat de necesitatea pregatirii unor ingineri de profil electric pentru mediul medical. Aparatele si procedurile medicale moderne utilizate in institutiile de ingrijire medicala necesita instruirea unui personal calificat pentru utilizare si intretinere: instalarea si utilizarea corespunzatoare; extinderea performantelor tehnice standard; mentenanta, etc. In acelasi timp, firmele si institutele de cercetare specializate in cercetarea, dezvoltarea si producerea echipamentului pentru mediul medical (in principal produse electrice) sunt interesate in angajarea unui personal cu calificare corespunzatoare, multidisciplinara.

 

A 1.           INGINERIA ELECTRICA BIOMEDICALA

 

Ingineria biomedicala este un domeniu interdisciplinar la care contribuie toate stiintele tehnice, pentru rezolvarea problemelor care intervin in Biologie si Medicina. Toate sectoarele de activitate beneficiaza de pe urma dezvoltarii actuale rapide a ingineriei: echipamentul medical modern este produs si utilizat cu asistenta tehnica de specialitate; introducerea procedurilor medicale moderne, de mare acuratete pentru investigatie, vizualizare si masurari necesita instalarea si operarea unor echipamente moderne, specializate; aplicarea terapiilor medicale moderne necesita asistenta tehnica de specialitate pentru adecvarea si interpretarea schemelor de tratament premergator aplicarii lor.

La scara nationala, in spitale, servicii de cercetare, institutii de invatamant, scoli tehnice medicale, sau de asistenta tehnica medicala, in cadrul organismelor guvernamentale care se ocupa de reglementarea specificatiilor pentru aparatura medicala se inregistreaza o cerere majora de specialisti in ingineria electrica biomedicala.

Interesul crescand pentru domeniul ingineriei electrice biomedicale a determinat asumarea dificultatior initiativei de dezvoltare si completare a ofertei academice a Facultatii de Electrotehnica, la Universitatii POLITEHNICA din Bucuresti in domeniul ingineriei electrice, cu focalizare asupra domeniului biomedical.

Programele educationale pentru inginerie biomedicala sunt interdisciplinare si privesc atat stiintele ingineresti cat si pe cele medicale. Studii recente asupra tendintelor si eficientei procesului educativ orientat spre cerintele carierelor profesionale arata ca pregatirea in domeniul ingineriei biomedicale trebuie sa se bazeze pe o pregatire inginereasca moderna, dar cu focalizare asupra aspectelor de inginerie biomedicala. O astfel de abordare – adoptata si de noi – corespunde si obiectivelor nationale legate de integrarerea in comunitatea academica europeana, precum si politicilor si structurilor nationale de dezvoltare profesionala.

In prezent, este in curs de desfasurare un proiect major de restructurare educationala, CNFIS, in sprijinul eforturilor proprii de reprofilare a programei de inginerie electrica biomedicala.

 

 

Ingineria Electrica Biomedicala la Facultatea de Electrotehnica a Universitatii POLITEHNICA din Bucuresti

 

1994        Facultatea de Electrotehnica a Universitatii POLITEHNICA din Bucuresti initiaza un program educational optional, condus de Catedra de Masini, Materiale si Actionari Electrice, destinat specializarii studentilor din anii finali (IV si V) in domeniile:

Programul este oferit in optiune studentilor Sectiei de Actionari Electrice, si urmareste orientarea spre aplicatii de inginerie electrica specifice mediului medical. Obiectivele sale sunt:

1998        Incepe programul major de restructurare educationala “Inginerie electrica biomedicala. Program universitar de studii interdisciplinare”. Acest program, castigat prin competitie, este finantat de Guvernul Romaniaei si Banca Mondiala, prin intermediul Consiliului National pentru Finantarea Invatamantului Superior, CNFIS.

 

1999        Se infiinteaza Laboratorul de Inginerie Electrica Medicala, la Catedra de Masini, Materiale si Actionari Electrice, Facultatea de Electrotehnica.

 

2001        Se organizeaza Scoala de Electrofiziologie si Neuronavigatie, in colaborare cu Societatea Romana de Neurochirurgie si Spitalul Clinic de Urgenta "Prof. Dr. D. Bagdasar", Bucuresti.

 

 

Programul CNFIS

 

Obiectivele programului sunt cantitative si calitative, iar suportul material pe care il asigura este destinat in principal dezvoltarii laboratoarelor experimentale si de modelare, pentru achizitionarea de material documentar, didactic si de cercetare – carti, reviste, multimedia, software.

Mai buna orientare a disciplinelor programei analitice – Biofizica si Biochimie, Bioelectromagnetism, Instrumentatie si Masuratori Electrice Medicale, Modelare pentru Biologie si Medicina, Actionari si Echipament Electric in Medicina – este un obiectiv major al programului. Realizarea sa implica atat o activitate publicistica sustinuta cat si creerea unui mediu de lucru modern, stimulativ.

Dintr-o perspectiva mai larga, programul contribuie la reducerea decalajului care exista in prezent in acest domeniu, si are un impact educational regional asupra cooperarii interdisciplinare academice, asupra formarii si orientarii profesionale a absolventilor.

Obiectivele generale si mijloacele proiectului se inscriu in strategia generala de dezvoltare a Ministerului Educatiei Nationale si a Universitatii POLITEHNICA din Bucuresti:

·       Orientarea profesionala a studentilor spre ingineria electrica biomedicala – are in vedere o mai buna informare in vederea alegerii domeniului principal de pregatire, explicarea programei de studiu, intelegerea obiectivelor profesionale si a optiunilor legate de o cariera in acest domeniu.

·       Reevaluarea programelor analitice pentru cursurile facultative din anii III-V si pentru cursurile optionale din anii III-V pentru asigurarea coerentei necesare unui program educational coerent.

·        Integrarea cercetarii in curricula educationala

·        Asigurarea unui echilibru optim intre specializarea profesionala care este oferita prin program si cererea pietii de munca (se au in vedere optiunile legate atat de ingineria electrica biomedicala cat si de ingineria clasica)

Componentele principale ale programului care asigura atingerea acestor obiective sunt:

A.     Componenta educationala – pentru reevaluarea programelor analitice cu specific de inginerie electrica biomedicala

B.     Componenta de cercetare – integrarea cercetarii in programa educationala

C.     Infrastructura – achizitionarea unor materiale de laborator si a unor componente hardware si software, mijloace multimedia, publicatii.

D.    Componenta informationala – urmarirea tenditelor pietii muncii, realizarea si mentinerea unei baze de date tehnice, schimburi academice destinate cunoasterii experientei altor universitati si centre de cercetare interesate in dezvoltarea unor programe de instruire similare.

Finalizarea trecerii la noul sisteme de evaluare bazat pe credite transferabile – la UPB – va contribui in mod semnificativ la diversificarea si individualizarea programului educational, necesare in constituirea unei oferte educationale interdisciplinare, moderne.

Fazele proiectului sunt:

Etapa I. Acesta faza a avut un caracter exploratoriu. Scopul ei a fost actualizarea globala a programelor analitice specifice existente, cu accent asupra anului III de studii. Aceasta etapa a permis definirea principalelor cai de actiune pentru o schimbare de substanta a programelor analitice pentru toti anii de studii, ceea ce constituie obiectivul general, final al programului.

Etapa II. Aceasta faza urmareste in principal actualizarea programei analitice pentru anii III-IV de studii si dezvoltarea laboratoarelor de profil.

Etapa III. Actualizarea programei analitice pentru anul V de studii.